Whitepod

I julklapp gav jag Adolf en weekend på Whitepod, www.whitepod.com, som är ett unikt hotel koncept där eco och lyx kombineras och ger en annorlunda upplevelse av alperna. Man bor i ett Igloo-tält (pod) på ca 40kvm och det finns ett stort utbud av vinteraktiviteter i området, så som snow shoe walking, dog sledging och skidåkning. Poden som man bor i är inte uppvärmd. Man har sin brasa som man måste lägga ved på varannan timme för att den inte skall slockna. Under dagarna skötte hotellpersonalen brasan men på nätterna fick man (läs Adolf) snällt gå upp och lägga på mer ved varannan timme:-). Egentligen skulle vi tillbringat en helg i början av februari här men eftersom vi båda fick influensan flyttade vi det till Adolfs födelsedag.

Vi kom till Whitepod tidigt på måndagskvällen. Hotellpersonalen tog hand om bagaget men vi fick själva promenera till vår lod, ca 15 minuter upp i bergen. Total finns det 15 igloos med ett centralt “podhouse” i mitten, där frukost serverades och där det också fanns bar. Första kvällen – som också var Adolfs födelsedag – åt vi middag på restaurangen.

Dagen efter började vi med frukost i podhhuset. Klockan 10 mötte vår guide oss och tog oss på en två och en halv timmes guidad tur men snö skor i bergen. Danielle, som guiden hette, var otroligt duktigt och berättade mycket om djur och natur i området. Vädret var fantastiskt. Strålande sol, vindstilla, mycket snö men solen värmde skönt. Det var en häftigt känsla att gå i snön med snö skorna. Helt klart något på shoppinglistan inför nästa vinter:-).

Efter turen satte vi oss i solen utanför restaurangen och åt ost fondue, drack gott lokalt vin och solade. Underbar känsla att sitta där. Livet när det är som bäst:-).

På eftermiddagen hade vi en timmes aromatheraphy som ytterligare avkoppling och på kvällen fick vi middagen levererad till vår pod och åt middag i sängen framför brasan.

Dagen efter hade vi bokat dog sledging. Det var jätte kul att prova, men hundarna var inte så intresserade av att springa. De ville helst ligga i snön och rulla runt och kela:-). Hahaha. De var så söta och keliga och jag tyckte nästan synd om dem att de skulle behöva dra oss runt i bergen på släde.

Efter denna upplevelsen var det dags att köra tillbaka till verkligheten igen.